Wednesday, June 28, 2023

VAJPAYEE: The Ascent of the Hindu Right, 1924–1977

VAJPAYEE: The Ascent of the Hindu Right, 1924–1977VAJPAYEE: The Ascent of the Hindu Right, 1924–1977 by Abhishek Choudhary
My rating: 5 of 5 stars

A factual, no-holds-barred portrait of this most human of leaders – warts and all – and, thankfully not a hagiography. He was, despite his failings, a bon vivant, cannabis aficionado, unabashed gourmand/epicure, and one of the best orators on the Indian political scene. He may have been an avowed votary of Hindutva earlier on in his political career as evidenced by this poem of his
मैं शंकर का वह क्रोधानल कर सकता जगती क्षार-क्षार।
डमरू की वह प्रलय-ध्वनि हूं जिसमें नचता भीषण संहार।
रणचण्डी की अतृप्त प्यास, मैं दुर्गा का उन्मत्त हास।
मैं यम की प्रलयंकर पुकार, जलते मरघट का धुआंधारय।

फिर अन्तरतम की ज्वाला से, जगती में आग लगा दूं मैं।
यदि धधक उठे जल, थल, अम्बर, जड़, चेतन तो कैसा विस्मय?
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!

मैं आदि पुरुष, निर्भयता का वरदान लिए आया भू पर।
पय पीकर सब मरते आए, मैं अमर हुआ लो विष पी कर।
अधरों की प्यास बुझाई है, पी कर मैंने वह आग प्रखर।
हो जाती दुनिया भस्मसात्, जिसको पल भर में ही छूकर।

भय से व्याकुल फिर दुनिया ने प्रारंभ किया मेरा पूजन।
मैं नर, नारायण, नीलकंठ बन गया न इस में कुछ संशय।
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!

मैं अखिल विश्व का गुरु महान्, देता विद्या का अमरदान।
मैंने दिखलाया मुक्ति-मार्ग, मैंने सिखलाया ब्रह्मज्ञान।
मेरे वेदों का ज्ञान अमर, मेरे वेदों की ज्योति प्रखर।
मानव के मन का अंधकार, क्या कभी सामने सका ठहर?
मेरा स्वर नभ में घहर-घहर, सागर के जल में छहर-छहर।

इस कोने से उस कोने तक, कर सकता जगती सौरभमय।
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!

मैं तेज पुंज, तमलीन जगत में फैलाया मैंने प्रकाश।
जगती का रच करके विनाश, कब चाहा है निज का विकास?
शरणागत की रक्षा की है, मैंने अपना जीवन दे कर।
विश्वास नहीं यदि आता तो साक्षी है यह इतिहास अमर।

यदि आज देहली के खण्डहर, सदियों की निद्रा से जगकर।
गुंजार उठे उंचे स्वर से 'हिन्दू की जय' तो क्या विस्मय?
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!

दुनिया के वीराने पथ पर जब-जब नर ने खाई ठोकर।
दो आंसू शेष बचा पाया जब-जब मानव सब कुछ खोकर।
मैं आया तभी द्रवित हो कर, मैं आया ज्ञानदीप ले कर।
भूला-भटका मानव पथ पर ‍चल निकला सोते से जग कर।

पथ के आवर्तों से थक कर, जो बैठ गया आधे पथ पर।
उस नर को राह दिखाना ही मेरा सदैव का दृढ़ निश्चय।
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!

मैंने छाती का लहू पिला पाले विदेश के क्षुधित लाल।
मुझ को मानव में भेद नहीं, मेरा अंतस्थल वर विशाल।
जग के ठुकराए लोगों को, लो मेरे घर का खुला द्वार।
अपना सब कुछ लुटा चुका, फिर भी अक्षय है धनागार।

मेरा हीरा पाकर ज्योतित परकीयों का वह राजमुकुट।
यदि इन चरणों पर झुक जाए कल वह किरीट तो क्या विस्मय?
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!

मैं ‍वीर पुत्र, मेरी जननी के जगती में जौहर अपार।
अकबर के पुत्रों से पूछो, क्या याद उन्हें मीना बाजार?
क्या याद उन्हें चित्तौड़ दुर्ग में जलने वाला आग प्रखर?
जब हाय सहस्रों माताएं, तिल-तिल जलकर हो गईं अमर।

वह बुझने वाली आग नहीं, रग-रग में उसे समाए हूं।
यदि कभी अचानक फूट पड़े विप्लव लेकर तो क्या विस्मय?
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!

होकर स्वतंत्र मैंने कब चाहा है कर लूं जग को गुलाम?
मैंने तो सदा सिखाया करना अपने मन को गुलाम।
गोपाल-राम के नामों पर कब मैंने अत्याचार किए?
कब दुनिया को हिन्दू करने घर-घर में नरसंहार किए?

कब बतलाए काबुल में जा कर कितनी मस्जिद तोड़ीं?
भूभाग नहीं, शत-शत मानव के हृदय जीतने का निश्चय।
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!

मैं एक बिंदु, परिपूर्ण सिन्धु है यह मेरा हिन्दू समाज।
मेरा-इसका संबंध अमर, मैं व्यक्ति और यह है समाज।
इससे मैंने पाया तन-मन, इससे मैंने पाया जीवन।
मेरा तो बस कर्तव्य यही, कर दूं सब कुछ इसके अर्पण।

मैं तो समाज की थाती हूं, मैं तो समाज का हूं सेवक।
मैं तो समष्टि के लिए व्यष्टि का कर सकता बलिदान अभय।
हिन्दू तन-मन, हिन्दू जीवन, रग-रग हिन्दू मेरा परिचय!
अटल बिहारी वाजपेयी
but later on he moderated his rigid views and turned more secular. Of course, he was instrumental in the promotion of the present PM Narendra Modi. The book details his maturing as a politician accompanied by similar expansion of RSS. There is a detailed account of the birth of Jan Sangh – with its iconic election symbol of a lit earthen lamp – the Deepak, its ups and downs and the final emergence of the BJP – the present political dispensation ruling the country after decimating the opposition.
Before the Congress eschewed its pro-Hindu stance towards a more pro-non-Hindu position that persists now, this was the prevailing sentiment
It speaks volumes of the porous boundary between the Congress and RSS-Mahasabha – and between secularism and communalism – that the man who made the arrangements for Gandhi’s cremation was the son of a prominent Mahasabha leader. Assisted by Sangh volunteers, Sharma floated the “Council of Civil Liberties” – Janadhikar Samiti – and began to meet every major politician to argue the RSS’s innocence.
A schism in Congress led by Nehru and Patel factions that could have been permanent, if hadn’t been for Patel’s premature death could have been due to Nehru’s utterances like
“Urdu belongs more to UP than to the whole of Pakstan … I see no beauty or grace or exactitude in the new Hindi that is developing in the UP for official purposes. That seems to me rather a tragedy.”
Some of the issues that were close to Vajpayee’s heart were in evidence right from the beginning of his political career like the abrogation of Article 370 in Kashmir, banning cow-slaughter and the reversing of partition.
The advice that Golwalkar imparted to Vajpayee can now be seen as fruition of the RSS philosophy
an ideological party would not manage to capture power, though it could happily exist as a powerful pressure group. The Jan Sangh’s only option was to compromise ideology for power. Once they had attained power, they could mould the body politic as per their desire.
A fascinating book – eagerly awaiting he sequel…

View all my reviews

No comments:

Post a Comment